Statut

STATUT

PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA

W ŁAMBINOWICACH

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

  • 1
  1. Przedszkole w Łambinowicach, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną.
  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Łambinowicach.
  3. Ustalona nazwa przedszkola brzmi:

                                 Publiczne Przedszkole w Łambinowicach

                                                        ul. Szkolna 18

                                               48-316 Łambinowice

                                                 tel. 77 431 14 15

 

  1. Organem prowadzącym jest Gmina Łambinowice, ul. Tadeusza Zawadzkiego 29, 48-316 Łambinowice.
  2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest: Opolski Kurator Oświaty.

 

  • 2

Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa bez bliższego określenia o:

  • przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Łambinowicach;
  • statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
  • dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
  • nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
  • rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów dzieci uczęszczających do Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
  • wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono pod opiekę oddział przedszkolny;
  • dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
  • organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Łambinowice;
  • organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Opolskiego Kuratora Oświaty.

 

 

 

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

  • 3
  1. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  2. Zadania przedszkola:
  • wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
  • tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę  i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
  • wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
  • zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
  • wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
  • wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
  • tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową  i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;

 

 

 

  • tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
  • tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
  • współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  • kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
  • systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
  • systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  • organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
  • przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
  1. dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  1. dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 590, oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
  2. cele i zadania przedszkola są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.

 

  • 4

Przedszkole zapewnia dzieciom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem  poprzez:

  • realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 29 niniejszego statutu;
  • opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;
  • kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
  • umieszczeni w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;
  • oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
  • ogrodzenie terenu przedszkola;
  • wyposażenie pomieszczeń przedszkola w apteczki, zaopatrzenie w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
  • dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym niepełnosprawnych;
  • zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;
  • przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

 

 

  • 5

Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:

  • realizacje przyjętego Programu wychowawczego i Programu profilaktyki;
  • rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.

 

 

ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ

  • 6
  1. Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szczególności:
  • rozpoznaje możliwości psychofizyczne dzieci oraz ich potrzeby rozwojowe  i edukacyjne;
  • przeprowadza obserwacje pedagogiczne i odpowiednio je dokumentuje;
  • indywidualizuje zadania edukacyjne odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
  • współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
  • ujednolica oddziaływania wychowawcze przedszkola i rodziców;
  1. Przedszkole w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspiera rodziców w procesie wychowania dzieci w szczególności:
  • przekazuje rodzicom informacje o możliwościach i potrzebach rozwojowych dziecka;
  • motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych i konsekwentnych wymagań wobec dziecka;
  • analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka;
  • proponuje rodzicom różne profesjonalne formy pomocy między innymi:
  1. współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
  2. inne, zdiagnozowane w zależności od potrzeb rodziców.
  • organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom;
  • integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
  1. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji.
  1. Szczegółową procedurę udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej opracowuje rada pedagogiczna.

 

 

ORGANIZACJA WSPARCIA DLA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ ORGANIZACJA ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH

  • 7
  1. Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
  • zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od potrzeb zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej;
  • współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną oraz za zgodą rodziców z innymi podmiotami w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych form i metod pracy z dzieckiem;
  • wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami rozwoju dziecka, a w szczególności korygowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych, eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania;
  1. Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzy zespół:
  • członkowie zespołu wspólnie opracowują zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu indywidualnym program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia i okres ich udzielania;
  • zespół realizuje IPET w ramach zajęć prowadzonych w grupie przedszkolnej, do której uczęszcza dziecko oraz zajęć rewalidacyjnych;
  • spotkania zespołu odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym;
  • zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i efektywności podejmowanych działań oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem i w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji IPET.

 

  1. Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje specjalistyczne zgodnie z niepełnosprawnością dziecka.

 

PODTRZYMYWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, ETNICZNRJ, JĘZYKOWEJ I RELIGIJNEJ

  • 8
  1. Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
  • wychowuje w duchu tolerancji dla tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej i językowej;
  • uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci przedszkole organizuje na wniosek rodziców naukę religii.
  1. Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
  2. Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.

 

SPOSOBY REAZLIACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA

  • 9
  1. Praca opiekuńczo – wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami dla poszczególnych grup.
  2. Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
  3. Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:
  • opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
  • zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
  • zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
  1. Dyrektor dopuszcza program wychowania przedszkolnego przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli do użytku w przedszkolu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
  2. Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
  3. Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

 

  • 10
  1. Przedszkole sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą i psychologiczno-pedagogiczną:
  • nad dziećmi poprzez:
  1. organizowanie dni adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców,
  2. rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,
  3. organizację spotkań integracyjnych,
  4. pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowaną przez nauczyciela,
  5. współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
  6. respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń/opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
  7. organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej edukacji,
  8. organizowanie zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci,
  9. przekazywanie informacji o możliwości wsparcia dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej rodziny, zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący.
  • nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:
  1. objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną, dostosowanie programu wychowania przedszkolnego, metod, form pracy i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
  2. organizację zajęć rozwijających uzdolnienia w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
  3. nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w § 6, §7, §11 statutu przedszkola.

 

 

INDYWIDUALNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I RODZINY

  • 11
  1. Nauczyciele przedszkola prowadzą obserwacje pedagogiczne i diagnozę gotowości szkolnej, których celem jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci ( w tym trudności, zainteresowań i uzdolnień).
  2. Nauczyciele dokonują oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
  3. Na wniosek m.in. rodziców, nauczycieli lub specjalistów dyrektor przedszkola organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, której celem jest wsparcie dzieci i rodziców.
  4. Nauczyciele współdziałają z rodzicami w wychowaniu dziecka w celu osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości.
  5. Nauczyciele informują rodziców o możliwości występowania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o przeprowadzenie specjalistycznych badań oraz wnioskowania o wydanie opinii lub orzeczenia.
  6. Dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola organizowane jest indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.

 

 

 

INDYWIDUALNE OBOWIĄZKOWE ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE

  • 12
  1. Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
  2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
  3. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego oraz zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
  4. Kontrolowanie spełniania obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej , w obwodzie której dziecko mieszka.
  5. Dyrektor przedszkola powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
  6. W przypadku braku realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji.

 

OPIEKA NAD DZIECKIEM W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU I POZA NIM

  • 13
  1. Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem – zgodnie z przyjętymi w przedszkolu regulaminami in procedurami.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną dbającą o bezpieczeństwo. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela.
  3. W sytuacjach szczególnych na krótki okres czasu dopuszcza się sprawowanie opieki przez innych niż nauczyciel pracowników przedszkola: pomoc nauczyciela.
  4. Nauczyciel każdorazowo sprawdza miejsce przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.

 

  1. Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel organizując dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola lub rodzice).
  2. W trakcie zajęć poza teren przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 15 dzieci.
  3. Podczas wyjazdów na wycieczki opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 10 dzieci.
  4. Wycieczki z wykorzystaniem środków transportu odbywają się za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie.
  5. Wszyscy pracowni przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu.
  6. W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
  7. W wyjątkowych przypadkach nauczyciel przechowuje leki i wydaje je dziecku na podstawie upoważnienia rodzica oraz na podstawie decyzji lekarza.
  8. Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku, gdy pomoc jest potrzebna. Nauczyciel zobowiązany jest zawiadomić dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku, zaobserwowanych niepokojących symptomach choroby dziecka.
  9. Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia obecności dzieci na zajęciach oraz potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.

 

  • 14
  1. W przedszkolu realizowane są programy: wychowawczy i profilaktyczny, przyjmowane corocznie zgodnie z procedurami określonymi innymi przepisami.
  2. W ramach profilaktyki zdrowotnej w przedszkolu prowadzi się następujące działania:
  • codzienne przebywanie na świeżym powietrzu ( z wyjątkiem niekorzystnych warunków atmosferycznych);
  • systematyczne wietrzenie sali;
  • systematyczne, dokładne mycie rąk;
  • codzienne mycie zębów;
  • zajęcia o tematyce związanej z higieną i ochroną zdrowia.
  1. Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
  • wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo dzieci;
  • udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych;
  • informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.

 

 

ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA

  1. Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
  2. Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby upoważnionej oraz numer telefonu. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica.
  3. Dziecko może być przyprowadzone i odebrane przez osobę niepełnoletnią w szczególnie uzasadnionych przypadkach (samotne wychowywanie dzieci, usprawiedliwiona nieobecność rodziców) oraz pod warunkiem, że:
  • osoba, ta jest rodzeństwem dziecka i ma ukończone 16 lat.
  1. Przyprowadzanie in odbieranie dziecka przez osobę niepełnoletnią wymaga złożenia pisemnego oświadczenia z uzasadnienia przez rodziców.
  2. Rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzać dziecko do sali przedszkolnej i odbierać bezpośrednio z sali.
  3. W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie odebrane pod jej opiekę, a o tym fakcie nauczyciel informuje dyrektora przedszkola lub nauczyciela pełniącego funkcję zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności.
  4. W przypadku, o którym mowa w ust.6 nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną osobę.
  5. W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia organy Policji.

 

  1. Rodzice w przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola – sytuacja losowa, zobowiązani są do informowania dyrektora przedszkola o zaistniałym przypadku oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
  2. Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu,
  3. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
  4. Na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia od lekarza, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu.
  5. Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom stan dziecka wskazujący na chorobę.
  6. Ubezpieczenie dzieci:
  • dyrektor i wychowawcy informują rodziców o możliwości grupowego ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków przez przedszkole w firmie ubezpieczeniowej uzgodnionej z Radą Rodziców;
  • koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice;
  • w przypadku braku ubezpieczenia dziecka przedszkole nie ponosi kosztów związanych z następstwami nieszczęśliwych wypadków;
  • rodzice mogą samodzielnie ubezpieczyć dzieci.

 

FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI

  • 16
  1. Formami współdziałania rodziców z przedszkolem są:
  • zebrania ogólne (przynajmniej dwa razy do roku);
  • zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron);
  • zajęcia otwarte, warsztaty;
  • wystawa prac dzieci;
  • kontakty indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców;
  • udział w uroczystościach przedszkolnych;
  • współorganizowanie wycieczek, imprez i uroczystości:
  • inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola;
  • kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok;
  • dnia adaptacyjne dla dzieci i rodziców, które przychodzą do przedszkola pierwszy raz;
  • strona internetowa przedszkola;
  • spotkania ze specjalistami i zaproszonymi gośćmi.

 

 

ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE

  • 17
  1. Organami przedszkola są:

1) dyrektor przedszkola,

2) rada pedagogiczna,

3) rada rodziców.

  1. Każdy z wymienionych organów w § 17 ust.1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe.

    Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów , uchwalonych prze te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola oraz obowiązującymi przepisami.

  • 18
  1. Dyrektor przedszkola:

1) kieruje bieżącą działalnością wychowawczo – dydaktyczna placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;

  • odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
  • sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
  • gromadzi informację o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
  • dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego;
  • uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli;
  • przygotowuje arkusz organizacji pracy przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
  • realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
  • sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne;
  • wykonuje działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
  • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki;
  • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
  • zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy , bhp i ppoż.;
  1. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
  • zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
  • przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki;
  • przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom;
  • występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
  1. Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i rada rodziców.
  2. Dyrektor wstrzymuje wykonywanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
  3. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór
  4. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
  5. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
  6. Dyrektor podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących.
  7. Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
  8. Na wniosek dyrektora organ prowadzący wyznacza nauczyciela, który w razie potrzeby zastępuje dyrektora i przejmuje te czynności wynikające ze statutu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
  • 19
  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  4. Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
  5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
  • zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
  • uchwalenie statutu przedszkola;
  • opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
  • ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
  • ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
  • podejmowanie uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia z listy wychowanków;
  • podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
  1. Rada pedagogiczna opiniuje:
  • organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia;
  • wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
  • projekt planu finansowego przedszkola;
  • propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
  1. Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
  2. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykle większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
  3. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
  4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.

 

  • 20
  1. Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych , wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
  3. W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
  4. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  5. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
  • wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady rodziców;
  • szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców przedszkola;
  1. Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
  2. Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
  3. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych         z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotó
  4. Do kompetencji rady rodziców należy:
  • opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkolnego;
  • opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
  • opiniowanie pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.
  1. Rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
  • 21
  1. Organy przedszkola współpracują ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.
  2. Każdy organ działania swobodnie i podejmuje decyzje w granicach swoich kompetencji.
  3. Dyrektor przedszkola umożliwia bieżącą wymianę informacji o planowanych działaniach i decyzjach pomiędzy organami poprzez: planowe i doraźne posiedzenia rady pedagogicznej, zebrania rady rodziców, zebrania rodziców, kontakty indywidualne, tablice ogłoszeń.
  4. Sprawy placówki omawiane są przez dyrektora na spotkaniach z przedstawicielami poszczególnych organów i organu prowadzącego.
  5. Nieporozumienia i spory pomiędzy radą pedagogiczną a rada rodziców rozstrzyga dyrektor poprzez:
  • zbadanie sporu, w oparciu o przepisy prawne i wydanie orzeczenia w formie pisemnej,
  • zasięgnięcie opinii radcy prawnego z ewentualnym powiadomieniem organu prowadzącego.
  1. W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola a organami przedszkola strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sprawy, do organu prowadzącego lub organy sprawującego nadzór pedagogicz

 

 

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

  • 22
  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą

programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

  1. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  2. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe nieodpłatne.
  3. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających , nauki religii i zajęć reedukacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
  • z dziećmi w wieku 3-4 lat - ok. 15 minut;
  • z dziećmi w wieku 5-6 lat – ok. 30 minut.
  1. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  2. Przedszkole jest 4-oddziałowe i w razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
  3. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacjo pracy przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
  4. Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
  5. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
  6. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,

 

z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora i rady rodziców.
  2. Przedszkole jest jednostką budżetową , której działalność finansowana jest przez:
  • organ prowadzący;
  • rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego z wyłączeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach.
  1. Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowe w jednostkach budżetowych.
  2. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji i Nauki.

                                                                       

  • 23

ZASADY ORGANIZACJI PRACY PRZEDSZKOLA W OKRESIE CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA JEDNOSTEK SYSTEMU OŚWIATY.

  1. W przypadku gdy zajęcia zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
  • Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  • Temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
  • Zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  • Innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
  1. W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w 23 ust.1, na okres powyżej dwóch dni, organizowane są dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
  2. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
  • z wykorzystaniem strony internetowej przedszkola, gdzie każdy oddział przedszkolny posiada swoją podstronę, na której nauczyciele publikują treści edukacyjne w formie: propozycji zabaw, prac plastycznych, ćwiczeń motoryki dużej i małej, zadań rozwijających mowę i myślenie, ćwiczeń gimnastycznych, elementów tańca itp.,
  • z wykorzystaniem platformy iprzedszkole poprzez wymianę informacji z rodzicami oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych dla dzieci,
  • z wykorzystaniem poczty elektronicznej,
  • poprzez bezpośrednie przekazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych dla dzieci do zabaw edukacyjnych w domu.
  1. Nauczyciel prowadzący zajęcia specjalistyczne (logopeda, pedagog specjalny, psycholog, terapeuta i inny) zobowiązany jest ustalić indywidualne metody i formy pracy z wychowankiem dostosowując je do możliwości dziecka wynikających ze wskazań po diagnozie.
  2. Dobór środków dydaktycznych przy kształceniu na odległość uwzględnia aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń multimedialnych przez dzieci w danym wieku oraz ich dostępność w domu rodzinnym dziecka.
  3. W czasie kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość nauczyciele przekazują treści edukacyjne z uwzględnieniem wielokierunkowej aktywności dzieci oraz zaleceń dotyczących czasu spędzanego przez dzieci przed monitorami ekranowymi.
  4. Dziecko bierze udział w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w obecności osoby, która może zapewnić mu wsparcie i bezpieczeństwo podczas używania środków multimedialnych.
  5. Rodzice, których dzieci nie mają dostępu do wymaganych warunków technicznych kształcenia na odległość, mają obowiązek poinformowania o trudnościach wychowawcę grupy lub dyrektora przedszkola.
  6. Dla dzieci bez dostępu do komputera i Internetu nauczyciele ustalają alternatywną formę przekazania materiałów do nauki np. przez przygotowanie zestawu materiałów edukacyjnych.

 

CZAS PRACY PRZEDSZKOLA

  • 24
  1. Czas pracy przedszkola w ciągu roku szkolnego i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
  3. w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 16:30, za wyjątkiem dni ustawowi wolnych od pracy.
  4. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący w miarę możliwości dzieci w zbliżonym wieku.
  5. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  6. W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup przedszkolnych.
  7. W sytuacjach wymienionych w ust. 5 i ust. 6 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
  8. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez 5 godzin dziennie , od godz. 7:00 do godz. 12:00 w grupie 3-latków, w pozostałych grupach od godz. 8:00 do godz. 13:00.

 

ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI W PRZEDSZKOLU

  • 25
  1. Oplata ponoszona przez rodziców za nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu, prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę.
  2. Opłatę za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, wynosi się w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
  3. Opłatę wnosi się na wskazany przez dyrektora przedszkola numer rachunku bankowego.
  4. Zakres świadczeń wykraczających poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wysokość opłaty za te świadczenia oraz zasady zwolnień z opłaty określone są w Uchwale Rady Gminy.
  5. Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez przedszkole, prowadzona jest przez przedszkole, na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnym, prowadzonym przez wychowawcę oddziału.
  6. Nieobecność dziecka w przedszkolu zgłasza się w jednej z następujących form: telefonicznie lub osobiście, najpóźniej w dniu, w którym dziecko jest nieobecne w przedszkolu, do godz. 8:00.
  7. Rodzice mają obowiązek poinformować dyrektora przedszkola oraz wychowawcę grupy o zmianie liczby zadeklarowanych godzin pobytu dziecka w przedszkolu.

 

ZASADY KORZYSTANIA Z WYŻYWIENIA

  • 26
  1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci.
  2. Zasady korzystania z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
  3. Odpłatność rodziców za żywienie dziecka w przedszkolu obejmuje: 100% kosztów surowca zużytego do przygotowania posiłków.
  4. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
  5. Opłaty za korzystanie z wyżywienia dziecka w przedszkolu wnoszone są do 15 dnia następnego miesiąca, na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora.

 

NAUCZYCIELE

  • 27
  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
  2. W uzgodnieniu z organem prowadzącym, w przedszkolu można zatrudnić dodatkowo nauczycieli wspomagających proces edukacji posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych, w szczególności:
  • nauczyciela logopedę,
  • terapeutę pedagogicznego,
  • oligofrenopedagoga,
  • surdopedagoga
  • tyflopedagoga,
  • innych według potrzeb.

 

  • 28
  1. Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
  2. Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
  3. Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.

 

  • 29
  1. Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
  2. W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:

 

  • systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawą programową
  • wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
  • informują rodziców o sukcesach i trudnościach dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
  • zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
  1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwójce nauczycieli zależnie od pracy oddziału lub realizowanych zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców.

 

  • 30
  1. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.
  2. Do obowiązków nauczyciela należą w szczególności:
  • prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności: dzienniki zajęć, obserwacje pedagogiczne;
  • dążenie do rozwoju własnej osobowości poprzez doskonalenie wiedzy ogólnej, zawodowej, aktywne uczestniczenia w pracach rady pedagogicznej i innych formach dokształcania i doskonalenia;
  • efektywne wykorzystanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno-wychowawcze-opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
  • przeprowadzenie analizy gotowości szkolnej dziecka w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej;
  • inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola;
  • przestrzeganie tajemnicy służbowej;
  • dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną;
  • współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
  1. Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
  2. Nauczyciel otacza indywidualną opieką każde dziecko i utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia jego potrzeb rozwojowych.
  3. Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i higienę powierzonych jego opiece dzieci.
  • 30

 

NAUCZYCIELE SPECJALIŚCI

 

  1. W przedszkolu są zatrudnieni nauczyciele specjaliści : pedagog specjalny, logopeda i psycholog.
  1. Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
  • współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
  1. rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  2. prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
  3. rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
  4. określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informatyczno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
  • współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w:
  1. rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły ,
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
  3. dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
  4. doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dziecka;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom, i nauczycielom,
  • przedstawienie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zarodowego nauczycieli przedszkola.
  1. Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
  • prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwa w życiu przedszkola.;
  • diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życie przedszkola;
  • udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
  • podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
  • minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym;
  • inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
  • pomoc rodzinom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
  • wspieranie nauczycieli w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  3. Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
  • diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
  • prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowanie zaburzeń;
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
  • wspieranie nauczycieli w:
  1. rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
  2. udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI

  • 31
  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy niebędący nauczycielami tj. pracownicy administracji i obsługi, na stanowiskach:
  • intendent,
  • kucharz,
  • pomoc kuchenna,
  • pomoc nauczyciela,
  • konserwator,
  • sekretarz przedszkola.
  1. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.

 

  • 32
  1. Pomoc nauczyciela przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
  • wykonywania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela danego oddziału;
  • utrzymywanie w ładzie i porządku przydzielonej sali oddziału;
  • dbania o bezpieczeństwo dzieci;
  • współdziałania z nauczycielami grupy i innym pracownikami przedszkola w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dzieci oraz przestrzeganiu ich praw, zgodnie                         z przyjętymi w przedszkolu normami i zasadami;
  • utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
  • pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza przedszkolem lub w trakcie wycieczek;
  • podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
  • wykonywania innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola.
  1. Konserwator zobowiązany jest w szczególności do;
  • przeglądu oraz konserwacji urządzeń sanitarnych, oświetleniowych;
  • bieżących napraw sprzętu, zabawek, urządzeń grzewczych i elektrycznych;
  • usuwania usterek powodujących naruszenie przepisów bhp i ppoż.;
  • współdziałania z nauczycielkami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy;
  • dozorowania obiektu i terenu przedszkola;
  • utrzymywaniu w czystości terenu wokół przedszkola;
  • dbania o ogród przedszkolny i plac zabaw;
  • wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy.

 

  • 33

Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:

  • przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń dyrektora, przepisów bhp i ppoż.;
  • przestrzegania zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie placówki;
  • wykonywania badań profilaktycznych;
  • nieudzielania rodzicom informacji na temat dzieci ( zapis ten nie dotyczy nauczyciela).

 

PRAWA DZIECKA ORAZ RODZICÓW

  • 34
  1. Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
  • właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  • dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
  • organizowania zajęć i zabaw na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
  • zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
  • ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
  • życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
  • akceptowania go takim, jakie jest,
  • indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
  • poszanowania własności,
  • zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
  • doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
  • swobody myśli, sumienia i wyznania,
  • wyrażania własnych poglądów,
  • pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić,
  • wypoczynku, czasu wolnego, korzystania z dóbr kultury.
  1. Dziecko uczęszczające do przedszkola ponadto ma prawo do:
  • rozwijania własnych zainteresowań i zdolności;
  • pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych;
  • przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
  • przygotowania do samodzielnego życia;
  • wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, wyznanie, stan zdrowia;
  • poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej;
  • spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
  • wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć – w różnych formach działalności;
  • pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”;
  • zaspakajania poczucia bezpieczeństwa;
  • wprowadzania w kulturę bycia.
  1. Rodzice mają prawo do:
  • znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych w danym oddziale;
  • uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
  • wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
  • stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowaczo-dydaktyczne;
  • uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im;
  • aktywnego włączania się w życie przedszkola;
  • współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
  • wychowywania dzieci w duch tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną;
  • występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola w obronie praw dziecka jeśli zostały one naruszone na zasadach określonych w statucie.

 

OBOWIĄZKI DZIECKA ORAZ RODZICÓW

  1. Obowiązkiem dziecka uczęszczającego do przedszkola jest:
  • współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii;
  • szanowanie odrębności każdego kolegi;
  • przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
  • szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności;
  • uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów;
  • przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
  • kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych;
  • zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek;

 

  • poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno.
  1. Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
  • przestrzeganie niniejszego statutu;
  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
  • przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
  • odebranie dziecka chorego z przedszkola w celu zastosowania leczenia;
  • troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka;
  • terminowe uiszczanie opłat za pobyt oraz wyżywienie dziecka w przedszkolu;
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
  • przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach;
  • branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych;
  • zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich;
  • dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka;
  • wychowywanie swojego dziecka w duchu odpowiedzialności za siebie i za innych , oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
  • włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
  • poświęcanie czasu i uwagi swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów edukacyjnych;
  • respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzeń dyrektora.

 

PRZYPADKI, W KTÓRYCH DYREKTOR PRZEDSZKOLA MOŻE SKREŚLIĆ DZIECKO Z LISTY DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA

 

  1. Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna w drodze uchwały podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka bądź nie z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:  
  • nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc nieobecności dziecka w przedszkolu;
  • systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole oraz gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny;
  • utajnienia ( przy wypełnianiu wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola lub deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego) choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
  • na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci, a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów bądź rodzie odmawiają współpracy ze specjalistą.
  1. Decyzję wraz z uzasadnieniem o skreśleniu dziecka z listy rodzice otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
  2. Skreślenie nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.

       POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczyciel, pracowników obsługi, rodziców i dzieci.
  2. Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu rady pedagogicznej.
  3. Członkowie rady pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada pedagogiczna głosuje nad nowelizacją Statutu lub uchwala jednolity tekst statutu.
  4. Tekst jednolity Statutu wprowadza się zarządzeniem dyrektora.
  5. W przypadku zmian dokonywanych w czasie roku szkolnego dyrektor przedszkola jest zobowiązany do opracowania i publikowania jednolitego tekstu Statutu na dzień 31 grudnia każdego roku szkolnego.
  6. Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w przedszkolu oraz na stronie internetowej przedszkola.
  7. Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 9/2020 z dnia 27.07. 2020r.

 

 

 

                                                                                                          Łambinowice, 29.08.2022 r.