STATUT
PUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
W ŁAMBINOWICACH
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Przedszkole w Łambinowicach, zwane dalej przedszkolem jest placówką publiczną.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Łambinowicach.
- Ustalona nazwa przedszkola brzmi:
Publiczne Przedszkole w Łambinowicach
ul. Szkolna 18
48-316 Łambinowice
tel. 77 431 14 15
- Organem prowadzącym jest Gmina Łambinowice, ul. Tadeusza Zawadzkiego 29, 48-316 Łambinowice.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest: Opolski Kurator Oświaty.
Ilekroć w niniejszym statucie jest mowa bez bliższego określenia o:
- przedszkolu – należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole w Łambinowicach;
- statucie – należy przez to rozumieć Statut Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
- dzieciach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
- nauczycielach – należy przez to rozumieć nauczycieli i innych pracowników pedagogicznych Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
- rodzicach – należy przez to rozumieć rodziców lub prawnych opiekunów dzieci uczęszczających do Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
- wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, któremu powierzono pod opiekę oddział przedszkolny;
- dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola w Łambinowicach;
- organie prowadzącym - należy przez to rozumieć Gminę Łambinowice;
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny - należy przez to rozumieć Opolskiego Kuratora Oświaty.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
- Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- Zadania przedszkola:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
- wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym o bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
- tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
- kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzących do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej;
- tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur;
- przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym, z tym, że nie dotyczy to:
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na inne niż wymienione w pkt 1 rodzaje niepełnosprawności, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 590, oraz jeżeli z indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- cele i zadania przedszkola są realizowane we wszystkich obszarach działalności edukacyjnej przedszkola.
Przedszkole zapewnia dzieciom pełne bezpieczeństwo w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem poprzez:
- realizację przez nauczycieli zadań zapisanych w § 29 niniejszego statutu;
- opracowanie miesięcznych planów pracy przez nauczyciela, który uwzględnia: równomierne rozłożenie zajęć w poszczególnych dniach, różnorodność zajęć w każdym dniu;
- kontrolę obiektów budowlanych należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów. Kontroli obiektów dokonuje dyrektor przedszkola, co najmniej raz w roku;
- umieszczeni w widocznym miejscu planu ewakuacji przedszkola;
- oznaczenie dróg ewakuacyjnych w sposób wyraźny i trwały;
- ogrodzenie terenu przedszkola;
- wyposażenie pomieszczeń przedszkola w apteczki, zaopatrzenie w niezbędne środki do udzielania pierwszej pomocy i instrukcję o zasadach udzielania tej pomocy;
- dostosowanie mebli, krzesełek, szafek do warunków antropometrycznych dzieci, w tym niepełnosprawnych;
- zapewnienie odpowiedniej liczby opiekunów nad dziećmi uczestniczącymi w imprezach i wycieczkach poza teren przedszkola;
- przeszkolenie nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Przedszkole prowadzi szeroką działalność z zakresu profilaktyki poprzez:
- realizacje przyjętego Programu wychowawczego i Programu profilaktyki;
- rozpoznawanie i analizowanie indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci.
ORGANIZACJA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szczególności:
- rozpoznaje możliwości psychofizyczne dzieci oraz ich potrzeby rozwojowe i edukacyjne;
- przeprowadza obserwacje pedagogiczne i odpowiednio je dokumentuje;
- indywidualizuje zadania edukacyjne odpowiednio do potrzeb i możliwości dzieci;
- współpracuje ze specjalistami z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej;
- ujednolica oddziaływania wychowawcze przedszkola i rodziców;
- Przedszkole w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej wspiera rodziców w procesie wychowania dzieci w szczególności:
- przekazuje rodzicom informacje o możliwościach i potrzebach rozwojowych dziecka;
- motywuje rodziców do realizowania wspólnie przyjętych metod wychowawczych i konsekwentnych wymagań wobec dziecka;
- analizuje wspólnie z rodzicami ewentualne przyczyny trudnych zachowań dziecka;
- proponuje rodzicom różne profesjonalne formy pomocy między innymi:
- współdziałanie z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
- inne, zdiagnozowane w zależności od potrzeb rodziców.
- organizuje zespoły do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz określa sposoby i formy udzielania pomocy dzieciom i ich rodzicom;
- integruje dzieci z zaburzeniami rozwojowymi z grupą rówieśniczą na zasadzie równości praw i obowiązków.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie: zajęć rozwijających uzdolnienia, zajęć specjalistycznych, zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, porad i konsultacji.
- Szczegółową procedurę udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej opracowuje rada pedagogiczna.
ORGANIZACJA WSPARCIA DLA DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH ORAZ ORGANIZACJA ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi niepełnosprawnymi poprzez:
- zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zależności od potrzeb zgodnie z orzeczeniem poradni psychologiczno-pedagogicznej;
- współpracę z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, poradnią specjalistyczną oraz za zgodą rodziców z innymi podmiotami w zakresie ustalenia najbardziej efektywnych form i metod pracy z dzieckiem;
- wspomaganie w uzgodnieniu z rodzicami rozwoju dziecka, a w szczególności korygowanie i kompensowanie deficytów rozwojowych, eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania;
- Nauczyciele i specjaliści pracujący z dzieckiem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego tworzy zespół:
- członkowie zespołu wspólnie opracowują zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu indywidualnym program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), w którym uwzględnia się poszczególne formy wsparcia i okres ich udzielania;
- zespół realizuje IPET w ramach zajęć prowadzonych w grupie przedszkolnej, do której uczęszcza dziecko oraz zajęć rewalidacyjnych;
- spotkania zespołu odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym;
- zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania dziecka i efektywności podejmowanych działań oraz ustala wnioski dotyczące dalszej pracy z dzieckiem i w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji IPET.
- Zajęcia rewalidacyjne prowadzone są przez nauczycieli mających odpowiednie kwalifikacje specjalistyczne zgodnie z niepełnosprawnością dziecka.
PODTRZYMYWANIE POCZUCIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ, ETNICZNRJ, JĘZYKOWEJ I RELIGIJNEJ
- Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej:
- wychowuje w duchu tolerancji dla tożsamości narodowej, religijnej, etnicznej i językowej;
- uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci przedszkole organizuje na wniosek rodziców naukę religii.
- Na wniosek rodziców przedszkole organizuje zajęcia umożliwiające podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej.
- Sposób realizacji celów i zadań podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej i etnicznej, językowej określają odrębne przepisy.
SPOSOBY REAZLIACJI ZADAŃ PRZEDSZKOLA
- Praca opiekuńczo – wychowawcza i dydaktyczna w przedszkolu prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową wychowania przedszkolnego, zgodnie z przyjętymi programami dla poszczególnych grup.
- Program wychowania przedszkolnego stanowi opis sposobu realizacji zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
- Nauczyciel oddziału może wybrać program wychowania przedszkolnego spośród programów gotowych lub:
- opracować program samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami;
- zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów);
- zaproponować program opracowany przez innego autora wraz z dokonanymi zmianami.
- Dyrektor dopuszcza program wychowania przedszkolnego przedstawiony przez nauczyciela lub zespół nauczycieli do użytku w przedszkolu po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej.
- Dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor przedszkola jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Przedszkole sprawuje indywidualną opiekę wychowawczą i psychologiczno-pedagogiczną:
- organizowanie dni adaptacyjnych dla nowo przyjętych dzieci i ich rodziców,
- rozmowy indywidualne wychowawcy z dziećmi i rodzicami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych dziecka, stanu zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych,
- organizację spotkań integracyjnych,
- pomoc w adaptacji dziecka w nowym środowisku organizowaną przez nauczyciela,
- współpracę z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, w tym specjalistyczną,
- respektowanie zaleceń lekarza specjalisty oraz orzeczeń/opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego na podstawie orzeczenia o potrzebie takiej edukacji,
- organizowanie zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci,
- przekazywanie informacji o możliwości wsparcia dzieci znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i losowej rodziny, zgodnie z zasadami określonymi przez organ prowadzący.
- nad dziećmi szczególnie uzdolnionymi poprzez:
- objęcie opieką psychologiczno-pedagogiczną, dostosowanie programu wychowania przedszkolnego, metod, form pracy i tempa pracy do możliwości i potrzeb dziecka,
- organizację zajęć rozwijających uzdolnienia w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej,
- nad dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zgodnie z zasadami określonymi w § 6, §7, §11 statutu przedszkola.
INDYWIDUALNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA I RODZINY
- Nauczyciele przedszkola prowadzą obserwacje pedagogiczne i diagnozę gotowości szkolnej, których celem jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci ( w tym trudności, zainteresowań i uzdolnień).
- Nauczyciele dokonują oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Na wniosek m.in. rodziców, nauczycieli lub specjalistów dyrektor przedszkola organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną, której celem jest wsparcie dzieci i rodziców.
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami w wychowaniu dziecka w celu osiągnięcia przez nie gotowości do podjęcia nauki w szkole, z uwzględnieniem jego indywidualnych możliwości.
- Nauczyciele informują rodziców o możliwości występowania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o przeprowadzenie specjalistycznych badań oraz wnioskowania o wydanie opinii lub orzeczenia.
- Dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola organizowane jest indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne na podstawie orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
INDYWIDUALNE OBOWIĄZKOWE ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE
- Dziecko w wieku 6 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
- Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
- Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej lub innej formy wychowania przedszkolnego oraz zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
- Kontrolowanie spełniania obowiązku, należy do zadań dyrektora szkoły podstawowej , w obwodzie której dziecko mieszka.
- Dyrektor przedszkola powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka, o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz o zmianach w tym zakresie.
- W przypadku braku realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dyrektor szkoły występuje do organu prowadzącego o wszczęcie postępowania egzekucyjnego w administracji.
OPIEKA NAD DZIECKIEM W CZASIE ZAJĘĆ W PRZEDSZKOLU I POZA NIM
- Przedszkole zapewnia opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem – zgodnie z przyjętymi w przedszkolu regulaminami in procedurami.
- Przedszkole zapewnia dzieciom stałą opiekę pedagogiczną dbającą o bezpieczeństwo. Podczas pobytu w przedszkolu dziecko pozostaje nieustannie pod opieką osoby dorosłej – nauczyciela wspomaganego przez pomoc nauczyciela.
- W sytuacjach szczególnych na krótki okres czasu dopuszcza się sprawowanie opieki przez innych niż nauczyciel pracowników przedszkola: pomoc nauczyciela.
- Nauczyciel każdorazowo sprawdza miejsce przebywania dzieci oraz sprzęt, pomoce i wykorzystywane narzędzia.
- Wyjścia i wyjazdy poza teren przedszkola zabezpiecza nauczyciel organizując dodatkowe osoby do opieki nad dziećmi (personel przedszkola lub rodzice).
- W trakcie zajęć poza teren przedszkola opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 15 dzieci.
- Podczas wyjazdów na wycieczki opiekę nad dziećmi sprawują osoby dorosłe w ilości 1 opiekun na 10 dzieci.
- Wycieczki z wykorzystaniem środków transportu odbywają się za zgodą rodziców wyrażoną na piśmie.
- Wszyscy pracowni przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz zasadami obowiązującymi w przedszkolu.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy – bez stosowania leków.
- W wyjątkowych przypadkach nauczyciel przechowuje leki i wydaje je dziecku na podstawie upoważnienia rodzica oraz na podstawie decyzji lekarza.
- Obowiązkiem nauczyciela jest udzielenie natychmiastowej pomocy dziecku, gdy pomoc jest potrzebna. Nauczyciel zobowiązany jest zawiadomić dyrektora i rodziców o zaistniałym wypadku, zaobserwowanych niepokojących symptomach choroby dziecka.
- Nauczyciel zobowiązany jest do sprawdzenia obecności dzieci na zajęciach oraz potwierdzenia odbytych zajęć podpisem w dzienniku.
- W przedszkolu realizowane są programy: wychowawczy i profilaktyczny, przyjmowane corocznie zgodnie z procedurami określonymi innymi przepisami.
- W ramach profilaktyki zdrowotnej w przedszkolu prowadzi się następujące działania:
- codzienne przebywanie na świeżym powietrzu ( z wyjątkiem niekorzystnych warunków atmosferycznych);
- systematyczne wietrzenie sali;
- systematyczne, dokładne mycie rąk;
- codzienne mycie zębów;
- zajęcia o tematyce związanej z higieną i ochroną zdrowia.
- Zadania pracowników nie będących nauczycielami związane z zapewnieniem bezpieczeństwa:
- wspomaganie nauczycieli w wykonywaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo dzieci;
- udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczycieli w sytuacjach szczególnie uzasadnionych;
- informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci.
ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI Z PRZEDSZKOLA
- Rodzice dziecka mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola.
- Dzieci mogą być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby pełnoletnie upoważnione na piśmie przez rodziców. Upoważnienia te zawierają imię i nazwisko osoby upoważnionej oraz numer telefonu. Upoważnienie jest własnoręcznie podpisane przez rodzica.
- Dziecko może być przyprowadzone i odebrane przez osobę niepełnoletnią w szczególnie uzasadnionych przypadkach (samotne wychowywanie dzieci, usprawiedliwiona nieobecność rodziców) oraz pod warunkiem, że:
- osoba, ta jest rodzeństwem dziecka i ma ukończone 16 lat.
- Przyprowadzanie in odbieranie dziecka przez osobę niepełnoletnią wymaga złożenia pisemnego oświadczenia z uzasadnienia przez rodziców.
- Rodzice lub opiekunowie powinni przyprowadzać dziecko do sali przedszkolnej i odbierać bezpośrednio z sali.
- W przypadku zgłoszenia się po odbiór dziecka osoby, której stan wskazuje na spożycie alkoholu, dziecko nie zostanie odebrane pod jej opiekę, a o tym fakcie nauczyciel informuje dyrektora przedszkola lub nauczyciela pełniącego funkcję zastępcy dyrektora w czasie jego nieobecności.
- W przypadku, o którym mowa w ust.6 nauczyciel jest zobowiązany do zorganizowania odbioru dziecka przez inną osobę.
- W przypadku braku kontaktu z innymi osobami upoważnionymi do odbioru dziecka, w ostatecznej sytuacji nauczyciel zawiadamia organy Policji.
- Rodzice w przypadku braku możliwości odbioru dziecka z przedszkola – sytuacja losowa, zobowiązani są do informowania dyrektora przedszkola o zaistniałym przypadku oraz do uzgodnienia innego sposobu odbioru dziecka.
- Życzenia rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poświadczone przez stosowne orzeczenie sądu,
- Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci zdrowe, o chorobie zakaźnej dziecka rodzice mają obowiązek powiadomić nauczyciela oddziału.
- Na prośbę nauczyciela w uzasadnionych przypadkach, rodzice są zobowiązani do dostarczenia zaświadczenia od lekarza, stwierdzające zdolność dziecka do przebywania w przedszkolu.
- Nauczyciel oddziału ma obowiązek zgłosić rodzicom stan dziecka wskazujący na chorobę.
- Ubezpieczenie dzieci:
- dyrektor i wychowawcy informują rodziców o możliwości grupowego ubezpieczenia dzieci od następstw nieszczęśliwych wypadków przez przedszkole w firmie ubezpieczeniowej uzgodnionej z Radą Rodziców;
- koszt ubezpieczenia ponoszą rodzice;
- w przypadku braku ubezpieczenia dziecka przedszkole nie ponosi kosztów związanych z następstwami nieszczęśliwych wypadków;
- rodzice mogą samodzielnie ubezpieczyć dzieci.
FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA Z RODZICAMI
- Formami współdziałania rodziców z przedszkolem są:
- zebrania ogólne (przynajmniej dwa razy do roku);
- zebrania grupowe (według grafiku ustalonego przez rodziców i nauczycieli lub na życzenie którejś ze stron);
- zajęcia otwarte, warsztaty;
- wystawa prac dzieci;
- kontakty indywidualne inicjowane przez nauczyciela i rodziców;
- udział w uroczystościach przedszkolnych;
- współorganizowanie wycieczek, imprez i uroczystości:
- inne atrakcyjne formy zabaw rodzinnych organizowanych w przedszkolu i poza terenem przedszkola;
- kąciki informacyjne dla rodziców prowadzone systematycznie przez cały rok;
- dnia adaptacyjne dla dzieci i rodziców, które przychodzą do przedszkola pierwszy raz;
- strona internetowa przedszkola;
- spotkania ze specjalistami i zaproszonymi gośćmi.
ORGANY PRZEDSZKOLA I ICH KOMPETENCJE
- Organami przedszkola są:
1) dyrektor przedszkola,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców.
- Każdy z wymienionych organów w § 17 ust.1 działa zgodnie z ustawą prawo oświatowe.
Organy kolegialne funkcjonują według odrębnych regulaminów , uchwalonych prze te organy. Regulaminy te nie mogą być sprzeczne ze statutem przedszkola oraz obowiązującymi przepisami.
- Dyrektor przedszkola:
1) kieruje bieżącą działalnością wychowawczo – dydaktyczna placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz;
- odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dziecka;
- sprawuje nadzór pedagogiczny oraz inspiruje nauczycieli i stwarza im warunki do podnoszenia kwalifikacji i doskonalenia, a także zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego;
- gromadzi informację o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- dokonuje oceny nauczycieli i nadaje stopień awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego;
- uczestniczy w komisjach kwalifikacyjnych i egzaminacyjnych na kolejne stopnie awansu zawodowego nauczycieli;
- przygotowuje arkusz organizacji pracy przedszkola, przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez efektywne działania prozdrowotne;
- wykonuje działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie oraz organizację obsługi administracyjnej, finansowej i gospodarczej placówki;
- jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami;
- zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy , bhp i ppoż.;
- Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom placówki;
- przyznawania dodatku motywacyjnego nauczycielom;
- występowania z wnioskami po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej o przyznanie nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli i pozostałych pracowników.
- Dyrektor przedszkola współpracuje z radą pedagogiczną i rada rodziców.
- Dyrektor wstrzymuje wykonywanie wszelkich uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący przedszkole oraz organ sprawujący nadzór
- Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego przedszkole.
- Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- Dyrektor podejmuje decyzje administracyjne w ramach kompetencji stanowiących.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
- Na wniosek dyrektora organ prowadzący wyznacza nauczyciela, który w razie potrzeby zastępuje dyrektora i przejmuje te czynności wynikające ze statutu dyrektora, które są niezbędne dla właściwego funkcjonowania placówki.
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej odbywają się przed rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu rocznych zajęć przedszkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
- uchwalenie statutu przedszkola;
- opiniowanie zaproponowanych przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwały upoważniającej dyrektora do skreślenia z listy wychowanków;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy placówki, w tym ramowy rozkład dnia;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykle większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniach rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także innych pracowników placówki.
- Rada rodziców jest kolegialnym organem przedszkola reprezentującym ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- W skład rady rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych , wybranych w tajnych wyborach podczas zebrania rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w ust. 2, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady rodziców;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców przedszkola;
- Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola.
- Rada rodziców może występować do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może podejmować działania mające na celu pozyskiwanie środków finansowych z dobrowolnych składek rodziców oraz innych podmiotó
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkolnego;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- opiniowanie pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego.
- Rada rodziców uczestniczy w życiu przedszkola przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci.
- Organy przedszkola współpracują ze sobą w celu stworzenia jak najlepszych warunków rozwoju dzieci oraz podnoszenia jakości pracy przedszkola.
- Każdy organ działania swobodnie i podejmuje decyzje w granicach swoich kompetencji.
- Dyrektor przedszkola umożliwia bieżącą wymianę informacji o planowanych działaniach i decyzjach pomiędzy organami poprzez: planowe i doraźne posiedzenia rady pedagogicznej, zebrania rady rodziców, zebrania rodziców, kontakty indywidualne, tablice ogłoszeń.
- Sprawy placówki omawiane są przez dyrektora na spotkaniach z przedstawicielami poszczególnych organów i organu prowadzącego.
- Nieporozumienia i spory pomiędzy radą pedagogiczną a rada rodziców rozstrzyga dyrektor poprzez:
- zbadanie sporu, w oparciu o przepisy prawne i wydanie orzeczenia w formie pisemnej,
- zasięgnięcie opinii radcy prawnego z ewentualnym powiadomieniem organu prowadzącego.
- W sprawach spornych pomiędzy dyrektorem przedszkola a organami przedszkola strony mogą zwracać się, w zależności od przedmiotu sprawy, do organu prowadzącego lub organy sprawującego nadzór pedagogicz
ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z podstawą
programową wychowania przedszkolnego określoną w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki podstawie programu wychowania przedszkolnego dopuszczonego do użytku przez dyrektora przedszkola na wniosek nauczyciela lub nauczycieli na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe nieodpłatne.
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających , nauki religii i zajęć reedukacyjnych jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3-4 lat - ok. 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5-6 lat – ok. 30 minut.
- Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
- Przedszkole jest 4-oddziałowe i w razie potrzeb środowiska liczba oddziałów może ulec zmianie.
- Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacjo pracy przedszkola opracowany przez dyrektora. Arkusz organizacji zatwierdza organ prowadzący.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi w wieku 6 lat i powyżej realizowane są w przedszkolu w godzinach jego pracy.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. Szczegółowe rozkłady dnia zawarte są w dziennikach zajęć poszczególnych oddziałów.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora i rady rodziców.
- Przedszkole jest jednostką budżetową , której działalność finansowana jest przez:
- organ prowadzący;
- rodziców w formie opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego z wyłączeniem czasu przeznaczonego na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolach.
- Przedszkole może otrzymywać darowizny, które ewidencjonowane są zgodnie z przepisami o gospodarce finansowe w jednostkach budżetowych.
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji i Nauki.
ZASADY ORGANIZACJI PRACY PRZEDSZKOLA W OKRESIE CZASOWEGO OGRANICZENIA FUNKCJONOWANIA JEDNOSTEK SYSTEMU OŚWIATY.
- W przypadku gdy zajęcia zawieszone z powodu zaistnienia następujących okoliczności:
- Zagrożenie bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- Temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- Zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- Innego nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w 23 ust.1, na okres powyżej dwóch dni, organizowane są dla dzieci zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość są realizowane:
- z wykorzystaniem strony internetowej przedszkola, gdzie każdy oddział przedszkolny posiada swoją podstronę, na której nauczyciele publikują treści edukacyjne w formie: propozycji zabaw, prac plastycznych, ćwiczeń motoryki dużej i małej, zadań rozwijających mowę i myślenie, ćwiczeń gimnastycznych, elementów tańca itp.,
- z wykorzystaniem platformy iprzedszkole poprzez wymianę informacji z rodzicami oraz udostępnianie materiałów edukacyjnych dla dzieci,
- z wykorzystaniem poczty elektronicznej,
- poprzez bezpośrednie przekazywanie rodzicom materiałów edukacyjnych dla dzieci do zabaw edukacyjnych w domu.
- Nauczyciel prowadzący zajęcia specjalistyczne (logopeda, pedagog specjalny, psycholog, terapeuta i inny) zobowiązany jest ustalić indywidualne metody i formy pracy z wychowankiem dostosowując je do możliwości dziecka wynikających ze wskazań po diagnozie.
- Dobór środków dydaktycznych przy kształceniu na odległość uwzględnia aktualne zalecenia medyczne odnośnie czasu korzystania z urządzeń multimedialnych przez dzieci w danym wieku oraz ich dostępność w domu rodzinnym dziecka.
- W czasie kształcenia z wykorzystaniem metod i technik na odległość nauczyciele przekazują treści edukacyjne z uwzględnieniem wielokierunkowej aktywności dzieci oraz zaleceń dotyczących czasu spędzanego przez dzieci przed monitorami ekranowymi.
- Dziecko bierze udział w zajęciach z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość w obecności osoby, która może zapewnić mu wsparcie i bezpieczeństwo podczas używania środków multimedialnych.
- Rodzice, których dzieci nie mają dostępu do wymaganych warunków technicznych kształcenia na odległość, mają obowiązek poinformowania o trudnościach wychowawcę grupy lub dyrektora przedszkola.
- Dla dzieci bez dostępu do komputera i Internetu nauczyciele ustalają alternatywną formę przekazania materiałów do nauki np. przez przygotowanie zestawu materiałów edukacyjnych.
CZAS PRACY PRZEDSZKOLA
- Czas pracy przedszkola w ciągu roku szkolnego i w ciągu roku dostosowany jest do istotnych potrzeb w zakresie opieki i wychowania dzieci, wyrażanych przez rodziców w formularzach zgłoszeń, po akceptacji przez organ prowadzący.
- Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, wychowanie i nauczanie przez pięć dni
- w tygodniu, od poniedziałku do piątku w godzinach od 6:00 do 16:30, za wyjątkiem dni ustawowi wolnych od pracy.
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący w miarę możliwości dzieci w zbliżonym wieku.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W okresie zmniejszonej frekwencji dzieci, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu grup przedszkolnych.
- W sytuacjach wymienionych w ust. 5 i ust. 6 liczba dzieci po połączeniu w oddziałach nie może przekraczać 25 i opiekę nad nimi sprawuje zawsze nauczyciel.
- Przedszkole zapewnia dzieciom bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę przez 5 godzin dziennie , od godz. 7:00 do godz. 12:00 w grupie 3-latków, w pozostałych grupach od godz. 8:00 do godz. 13:00.
ZASADY ODPŁATNOŚCI ZA POBYT DZIECI W PRZEDSZKOLU
- Oplata ponoszona przez rodziców za nauczanie, wychowanie i opiekę w przedszkolu, prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki nie może być wyższa niż 1 zł za godzinę.
- Opłatę za świadczenia wykraczające ponad czas przeznaczony na zapewnienie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, wynosi się w terminie do 15 dnia każdego miesiąca.
- Opłatę wnosi się na wskazany przez dyrektora przedszkola numer rachunku bankowego.
- Zakres świadczeń wykraczających poza czas przeznaczony na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, wysokość opłaty za te świadczenia oraz zasady zwolnień z opłaty określone są w Uchwale Rady Gminy.
- Ewidencja liczby godzin korzystania przez dziecko z odpłatnych świadczeń udzielanych przez przedszkole, prowadzona jest przez przedszkole, na podstawie zapisów w dzienniku zajęć przedszkolnym, prowadzonym przez wychowawcę oddziału.
- Nieobecność dziecka w przedszkolu zgłasza się w jednej z następujących form: telefonicznie lub osobiście, najpóźniej w dniu, w którym dziecko jest nieobecne w przedszkolu, do godz. 8:00.
- Rodzice mają obowiązek poinformować dyrektora przedszkola oraz wychowawcę grupy o zmianie liczby zadeklarowanych godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
ZASADY KORZYSTANIA Z WYŻYWIENIA
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci.
- Zasady korzystania z wyżywienia i wysokości stawki żywieniowej ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym.
- Odpłatność rodziców za żywienie dziecka w przedszkolu obejmuje: 100% kosztów surowca zużytego do przygotowania posiłków.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, zwrotowi podlega dzienna stawka żywieniowa za każdy dzień nieobecności.
- Opłaty za korzystanie z wyżywienia dziecka w przedszkolu wnoszone są do 15 dnia następnego miesiąca, na rachunek bankowy wskazany przez dyrektora.
NAUCZYCIELE
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele wychowania przedszkolnego posiadający kwalifikacje określone odrębnymi przepisami.
- W uzgodnieniu z organem prowadzącym, w przedszkolu można zatrudnić dodatkowo nauczycieli wspomagających proces edukacji posiadających kwalifikacje do prowadzenia zajęć specjalistycznych, w szczególności:
- nauczyciela logopedę,
- terapeutę pedagogicznego,
- oligofrenopedagoga,
- surdopedagoga
- tyflopedagoga,
- innych według potrzeb.
- Nauczyciele w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych kierują się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej.
- Nauczyciele prowadzą obserwacje pedagogiczne mające na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentują te obserwacje.
- Nauczyciele współpracują ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną.
- Nauczyciele współdziałają z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci.
- W trosce o jednolite oddziaływanie wychowawcze, nauczyciele:
- systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących, realizowanych w przedszkolu, zapoznają rodziców z podstawą programową
- wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych tam wiadomości i umiejętności;
- informują rodziców o sukcesach i trudnościach dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają;
- zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, np. wspólnie organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
- Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece jednemu lub dwójce nauczycieli zależnie od pracy oddziału lub realizowanych zadań z uwzględnieniem propozycji rodziców.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci, tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania.
- Do obowiązków nauczyciela należą w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności: dzienniki zajęć, obserwacje pedagogiczne;
- dążenie do rozwoju własnej osobowości poprzez doskonalenie wiedzy ogólnej, zawodowej, aktywne uczestniczenia w pracach rady pedagogicznej i innych formach dokształcania i doskonalenia;
- efektywne wykorzystanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno-wychowawcze-opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
- przeprowadzenie analizy gotowości szkolnej dziecka w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej;
- inne czynności wynikające z zadań statutowych przedszkola;
- przestrzeganie tajemnicy służbowej;
- dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną;
- współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każde dziecko i utrzymuje kontakt z rodzicami w celu poznania i ustalenia jego potrzeb rozwojowych.
- Nauczyciel odpowiada za zdrowie, bezpieczeństwo i higienę powierzonych jego opiece dzieci.
NAUCZYCIELE SPECJALIŚCI
- W przedszkolu są zatrudnieni nauczyciele specjaliści : pedagog specjalny, logopeda i psycholog.
- Do zadań pedagoga specjalnego należy w szczególności:
- współpraca z nauczycielami, wychowawcami grup wychowawczych lub innymi specjalistami, rodzicami oraz uczniami w:
- rekomendowaniu dyrektorowi przedszkola do realizacji działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa wychowanków w życiu przedszkola oraz dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych związanych z rozpoznawaniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola,
- rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych uczniów,
- określaniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informatyczno-komunikacyjne, odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka;
- współpraca z zespołem w zakresie opracowania i realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dziecka posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, w tym zapewnienia mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych uczniów lub trudności w ich funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwa w życiu przedszkola, szkoły ,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w bezpośredniej pracy z dzieckiem,
- dostosowaniu sposobów i metod pracy do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz jego możliwości psychofizycznych,
- doborze metod, form kształcenia i środków dydaktycznych do potrzeb dziecka;
- udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, rodzicom, i nauczycielom,
- przedstawienie radzie pedagogicznej propozycji w zakresie doskonalenia zarodowego nauczycieli przedszkola.
- Do zadań psychologa w przedszkolu należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego uczestnictwa w życiu przedszkola.;
- diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo dziecka w życie przedszkola;
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
- podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci;
- minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym;
- inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
- pomoc rodzinom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci;
- wspieranie nauczycieli w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań logopedy w przedszkolu należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla dzieci oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowanie zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowania dziecka i jego uczestnictwo w życiu przedszkola;
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
PRACOWNICY ADMINISTRACJI I OBSŁUGI
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy niebędący nauczycielami tj. pracownicy administracji i obsługi, na stanowiskach:
- intendent,
- kucharz,
- pomoc kuchenna,
- pomoc nauczyciela,
- konserwator,
- sekretarz przedszkola.
- Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Pomoc nauczyciela przedszkola zobowiązana jest w szczególności do:
- wykonywania czynności opiekuńczych i obsługowych w stosunku do dzieci, poleconych przez nauczyciela danego oddziału;
- utrzymywanie w ładzie i porządku przydzielonej sali oddziału;
- dbania o bezpieczeństwo dzieci;
- współdziałania z nauczycielami grupy i innym pracownikami przedszkola w zaspokajaniu podstawowych potrzeb dzieci oraz przestrzeganiu ich praw, zgodnie z przyjętymi w przedszkolu normami i zasadami;
- utrzymywania w należytej czystości powierzonych pomieszczeń, sprzętów i zabawek;
- pomocy nauczycielowi w sytuacjach, które wymagają zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa w szczególności podczas organizowania zajęć poza przedszkolem lub w trakcie wycieczek;
- podawania dzieciom posiłków o ustalonych porach;
- wykonywania innych prac zleconych przez dyrektora przedszkola.
- Konserwator zobowiązany jest w szczególności do;
- przeglądu oraz konserwacji urządzeń sanitarnych, oświetleniowych;
- bieżących napraw sprzętu, zabawek, urządzeń grzewczych i elektrycznych;
- usuwania usterek powodujących naruszenie przepisów bhp i ppoż.;
- współdziałania z nauczycielkami i personelem obsługi w realizacji zadań wynikających z planu pracy;
- dozorowania obiektu i terenu przedszkola;
- utrzymywaniu w czystości terenu wokół przedszkola;
- dbania o ogród przedszkolny i plac zabaw;
- wykonywania innych czynności zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających z organizacji pracy.
Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
- przestrzegania regulaminu pracy, zarządzeń dyrektora, przepisów bhp i ppoż.;
- przestrzegania zakazu palenia papierosów i spożywania alkoholu na terenie placówki;
- wykonywania badań profilaktycznych;
- nieudzielania rodzicom informacji na temat dzieci ( zapis ten nie dotyczy nauczyciela).
PRAWA DZIECKA ORAZ RODZICÓW
- Dziecko w przedszkolu ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- dostosowania czasu zajęć i zabaw do wieku i możliwości psychofizycznych dzieci,
- organizowania zajęć i zabaw na świeżym powietrzu z wykorzystaniem sprzętu terenowego,
- zapewnienia bezpiecznego pobytu w przedszkolu,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy psychicznej i fizycznej oraz ochrony i poszanowania ich godności osobistej,
- życzliwego i podmiotowego traktowania podczas pobytu w przedszkolu,
- akceptowania go takim, jakie jest,
- indywidualnego procesu i własnego tempa rozwoju,
- poszanowania własności,
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy,
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa),
- swobody myśli, sumienia i wyznania,
- wyrażania własnych poglądów,
- pomocy osób odpowiedzialnych i zaangażowanych, do których zawsze może się zwrócić,
- wypoczynku, czasu wolnego, korzystania z dóbr kultury.
- Dziecko uczęszczające do przedszkola ponadto ma prawo do:
- rozwijania własnych zainteresowań i zdolności;
- pomocy w wyrównywaniu różnego rodzaju braków i defektów rozwojowych;
- przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”;
- przygotowania do samodzielnego życia;
- wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, wyznanie, stan zdrowia;
- poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej;
- spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej;
- wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć – w różnych formach działalności;
- pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”;
- zaspakajania poczucia bezpieczeństwa;
- wprowadzania w kulturę bycia.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego i planów pracy realizowanych w danym oddziale;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
- wyrażania opinii na temat pracy przedszkola;
- stałych spotkań z nauczycielem w celu wymiany informacji na tematy wychowaczo-dydaktyczne;
- uzyskiwania od nauczycieli porad i wskazówek w zakresie rozpoznawania trudności wychowawczych i zapobiegania im;
- aktywnego włączania się w życie przedszkola;
- współuczestniczenia w organizowaniu wycieczek oraz imprez kulturalnych dla rodziców i dzieci;
- wychowywania dzieci w duch tolerancji i zrozumienia dla innych, bez dyskryminacji ze względu na rasę, narodowość, wyznanie, płeć oraz pozycję społeczną;
- występowania w imieniu dziecka do dyrektora przedszkola w obronie praw dziecka jeśli zostały one naruszone na zasadach określonych w statucie.
OBOWIĄZKI DZIECKA ORAZ RODZICÓW
- Obowiązkiem dziecka uczęszczającego do przedszkola jest:
- współdziałanie z nauczycielami w procesie wychowania, nauczania i terapii;
- szanowanie odrębności każdego kolegi;
- przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej;
- szanowanie sprzętów i zabawek jako wspólnej własności;
- uczestniczenie w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnienie dyżurów;
- przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek;
- kulturalne zwracanie się do innych; używanie form grzecznościowych;
- zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie spacerów i wycieczek;
- poszanowanie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, prawda, miłość i piękno.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu;
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo;
- przyprowadzanie do przedszkola dziecka w dobrej kondycji zdrowotnej;
- odebranie dziecka chorego z przedszkola w celu zastosowania leczenia;
- troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka;
- terminowe uiszczanie opłat za pobyt oraz wyżywienie dziecka w przedszkolu;
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych;
- przestrzeganie rozkładu dnia, przyprowadzanie i odbieranie dzieci w ustalonych godzinach;
- branie czynnego udziału w zebraniach i zajęciach oraz spotkaniach grupowych;
- zapoznawanie się z treścią ogłoszeń i komunikatów oraz stosowanie się do nich;
- dbanie o estetyczny, schludny wygląd dziecka;
- wychowywanie swojego dziecka w duchu odpowiedzialności za siebie i za innych , oraz poszanowania i akceptacji innych osób oraz ich przekonań;
- włączać się w życie przedszkola i stanowić ważną część społeczności lokalnej;
- poświęcanie czasu i uwagi swojemu dziecku i jego przedszkolu, aby wzmocnić ich wysiłki skierowane na osiągnięcie określonych celów edukacyjnych;
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców oraz zarządzeń dyrektora.
PRZYPADKI, W KTÓRYCH DYREKTOR PRZEDSZKOLA MOŻE SKREŚLIĆ DZIECKO Z LISTY DZIECI UCZĘSZCZAJĄCYCH DO PRZEDSZKOLA
- Dyrektor przedszkola ma prawo skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Rada pedagogiczna w drodze uchwały podejmuje decyzję o skreśleniu dziecka bądź nie z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- nieusprawiedliwionej, trwającej co najmniej miesiąc nieobecności dziecka w przedszkolu;
- systematycznego zalegania rodziców z odpłatnością za przedszkole oraz gdy rodzice nie płacą za pobyt dziecka w przedszkolu dłużej niż jeden miesiąc bez wyjaśniania przyczyny;
- utajnienia ( przy wypełnianiu wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola lub deklaracji o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego) choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie;
- na wniosek rady pedagogicznej, gdy zachowanie dziecka stwarza zagrożenie dla innych dzieci, a pomoc specjalistyczna nie przynosi pożądanych efektów bądź rodzie odmawiają współpracy ze specjalistą.
- Decyzję wraz z uzasadnieniem o skreśleniu dziecka z listy rodzice otrzymują na piśmie w terminie 7 dni od jej podjęcia. Od decyzji przysługuje odwołanie do organu prowadzącego w terminie 7 dni od daty otrzymania decyzji.
- Skreślenie nie dotyczy dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczyciel, pracowników obsługi, rodziców i dzieci.
- Statut przedszkola lub jego nowelizację uchwala się na posiedzeniu rady pedagogicznej.
- Członkowie rady pedagogicznej mają prawo wnoszenia poprawek do proponowanego tekstu statutu. Rada pedagogiczna głosuje nad nowelizacją Statutu lub uchwala jednolity tekst statutu.
- Tekst jednolity Statutu wprowadza się zarządzeniem dyrektora.
- W przypadku zmian dokonywanych w czasie roku szkolnego dyrektor przedszkola jest zobowiązany do opracowania i publikowania jednolitego tekstu Statutu na dzień 31 grudnia każdego roku szkolnego.
- Z treścią Statutu przedszkola można zapoznać się w przedszkolu oraz na stronie internetowej przedszkola.
- Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut przyjęty uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 9/2020 z dnia 27.07. 2020r.
Łambinowice, 29.08.2022 r.